Orkeslöshet och axelproblem

Var iväg på ett pass i söndags. Till skillnad mot många andra gånger så kände jag mig rätt taggad på vägen dit, men redan efter några set så kändes det bara som att orken var totalt frånvarande. Körde mitt pass ändå, men kände egentligen noll motivation just då. Passet i sig gick väl hyfsat, men det kändes hela tiden som att jag lika gärna skulle ha kunnat ge upp. Så otroligt stor skillnad det kan vara mellan olika dagar med tanke på föregående blogginlägg.

Idag skulle jag köra ett bröst- och biceps-pass, men min axel satte stopp för det. Har haft känningar ett tag men det har inte påverkat träningen speciellt mycket. Idag kände jag direkt på bänkpressen att det kändes fel. Inte direkt jätteont, men ändå tillräckligt för att inte våga ta i fullt ut. Sen curl-övningen med rak skivstång var bara att glömma. Där gjorde det ont redan vid tom stång. Så jag övergick till lite andra muskelgrupper och genomförde passet med lite axlar och rygg med låga vikter istället.
Sökte lite på nätet (vilket inte alltid är det bästa stället att söka efter krämpor eftersom det oftast slutar i nån sida där folk påstår att det med 110% säkerhet är cancer. :) ) Jag hamnade på styrkebloggen.se och tror nog att det som beskrivs där på länken stämmer väldigt bra med problemet jag har. Så nu blir det en tur till Rehabteamet för att se om de har nåt tips att komma med. Gissar att Robert fortfarande har semester där, men hans kollega är säkert duktig han med.

Skrev ju tidigare att jag hade lite problem när jag körde benböj med skivstången på axlarna. Direkt jag tog i så fick jag ont på höger sida av nacken och det spred sig till huvudvärk… Efter lite lugnare benböj så upptäckte jag att det inte hade med skivstången på axlarna eftersom jag fick samma sak med hantelcurls. Hörde av mig till Robert Svanborg på Rehabteamet som jag känner sen tidigare. Han kollade, böjde, bände, slet lite, kollade lite till, tryckte och knakade. Nån dag senare var jag på gymet igen och kände inte av något alls. Så min erfarenhet av Rehabteamet är ju minst sagt bra kan jag väl säga. ;) Fortfarande inga känningar sen dess.

Min förhoppning är iaf att de kan komma med lite tips om hur jag ska träna för att underlätta och inte förvärra något. Gissar att det finns rätt mycket man kan göra fel. Och det är klart, min kropp är väl inte helt van vid denna helomvändning efter så gott som 37 års frånvaro från gymet. ;)


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *