spotter

Fyra månader iTrim

I början av mars visade min våg mitt all-time-high på 96kg. Idag drygt fyra månader senare  så visar vågen 82kg. Jag mår bättre, orkar mer, har kommit igång med träningen, är peppad att fortsätta. Dock inte med samma diet-tänk som tidigare eftersom jag är rätt nöjd med min vikt. Nu gäller det att få ner fettprocenten och lägga på lite muskelmassa.

Denna helg blir nog en av de onyttigaste under hela perioden eftersom det var firande av min far som fyllt 60 år igår, med mat och dryck och allt vad det innebär. Och ikväll är det whiskyprovning med grillning, mat, tilltugg och ännu mer dryck. ;) Kan väl inte säga att jag bryr mig så mycket om det förutom att man ju fått ett helt annat sätt att tänka. Tränar så pass mycket nu att jag inte känner att jag ska behöva ha dåligt samvete. Om det hade varit så så hade jag nog lagt ner för länge sen. ;) Faktum är ju dessutom att när jag väl unnar mig nåt (tycker inte att fuskar är rätt ord) så blir det i helt andra mängder än det var tidigare.

Har de senaste veckorna legat på 4, 5 eller till och med 6st styrketräningspass i veckan. Oftast lunchtid, men änven nån vända på Bakfickan nån kväll. Det går inte fort, men så sakteliga så börjar jag komma in i det hela. Gäller ju att hitta övningar som jag trivs med, som har en lämplig spridning på muskelgrupperna, hitta rätt vikter för övningarna, och dessutom sätta ihop allt så det blir lagom långa pass. ;) Sånt som de vana styrketräningserfarna gymarna antagligen aldrig ens tänker på. ;) Till min hjälp i det här fallet så kör jag med en app till iPhone som heter Jefit. Kan rekommenderas för den som vill föra lite bok på sånt här. Kul att kunna se hur det går, eller som för mig bara komma ihåg vad man körde för vikter förra gången. ;)

En annan sak som ju faktiskt kan vara bra är ju att träna med någon, iaf när man kör bänkpress. Lite svårt att ta ut sig till max när man riskerar att få en skivstång i nyllet om man inte orkar. :) Varierar en del med hantlar där. Men i övrigt känns det som att jag kommit igång riktigt bra. Mitt upplägg är väl tre eller fyra olika träningsprogram som jag rullar mellan. Några specifika dagar kommer jag nog inte att kunna hålla. Och jag kommer nog inte att hålla detta tempo i framtiden heller. Målet var ju tre pass i veckan och jag hoppas att det är där jag kommer att landa också. Men så länge jag tycker det är kul så kommer jag att köra på så ofta jag kan. Min fru blir säkert less på mitt ojjande om min träningsvärk, men det får hon ta. ;) Just nu så känns det som att jag måste leta efter nån muskel som jag INTE har träningsvärk i. :)


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *